Trans Alp pyöräilyseikkailu Alppien yli

Kun Solvallan alpit alkavat tuntua tasamaalta, on aika siirtyä ajelemaan oikeille Alpeille. Trans Alp Cycling on Adventure Partnersin organisoima noin viikon mittainen etappiajo. Reitti vaihtelee vuosittain.  Tarkoituksena on sisällyttää siihen mahdollisimman monta tuttua ja tuntematonta klassikkonousua. Kaikki ylimääräinen kama kulkee perässä auton kyydissä, joten pyöräilijän ei tarvitse keskittyä mihinkään muuhun kuin ajamisesta nauttimiseen. 

Päiväetapit ovat noin 100 km:n luokkaa ja aikaa on käytettävissä aina koko päivä yhdessä nautitun aamiaisen jälkeen. Tasamaat ajellaan yhdessä. Ylä- ja alamäissä vauhti on vapaa. Etapin jälkeen hotellissa on saatavilla pastaa ja myöhemmin tankataan kunnolla seuraavaa päivää varten illallisen ääressä.


Adventure Partners Transalp Cycling vol 4 – ALTO17

Perinteikkääksi muodostunut vuoristoajelu tapahtuu tänä vuonna Grenoble – Torino akselilla. Aloituspaikka on Allemont Grenoblen lähellä ja sinne kokoonnumme lauantaina 2.9.2017. Matka päättyy 10.9.2017 Torinon lähelle Colleretto Giacosa nimiseen kylään. Varsinaisia pyöräilypäiviä on 7. Välillä käydään tapahtuman nimen mukaisesti todella korkealla. Ilma on ohutta ainakin Col del l’Iseran (2764 m) ja Colle del Nivolet (2612m) huipuilla.
Tämän vuoden reitillä on paljon optioita päivän kunnon mukaan. Majapaikkoina toimivat Allemont 3 yötä, Lanslebourg Mont Cenis (2 yötä), Susa ja Colleretto Giacosa (2 yötä).  Alustavien päiväetappien yhteispituus on 868 km ja nousumetrejä Stravan mukaan tulee melkein 24000, mutta todellinen määrä lienee noin 20000. 

Allemont


Kokoontuminen Allemontissa on lauantaina 2.9. Majapaikkana on Genice15 reissulta tuttu Auberge La Douce Montagne. Jos pyörän saa ajoissa ajokuntoon voi hyvinkin tehdä pienen lämmittelylenkin viereiselle Collet de Vaujany nousulle. Pituutta nousulla on 12,2 km ja keskijyrkkyys on 7,7 %. Kahden seuraavan päivänä ajellaan Oisansin laaksossa. 

Ensimmäiselle ajopäivälle on tarjolla legendaarinen Alpe d’Huez, josta jatketaan matkaa Col de Sarennelle. Muitakin vaihtoehtoisia reittejä on tarjolla Alpe d’Huezin huipuilta. Sarenne oli ohjelmassa 2013 Tourilla. Sarennelta lasketumisen jälkeen ihastelemme maisemia La Berarden suunnalla. Matkaa päivälle tulee 122 km

Toisen päivän lenkki kiertää Col d’Ornon ja Col de la Morten nousut ja on nousumetreiltään selkeästi edellistä maltillisempi. Pituutta päivällä on 99 km.

Vaihtoehtoja suunnitelluille päiville on runsaasti. Yhtenä vaihtoehtona on ajaa legendaarinen Marmotten reitti kattaen nousut Col de la Croix de Fer, Col du Telegraph, Col du Galibier. Marmotte loppuu Alpe d’Huezin päälle ja nousumetrejä reitille tulee yhteensä 5500 m. 


Lanslebourg Mont Cenis

Kolmas päivä käytetään siirtymiseen Allemontista seuraavaan majapaikkaan Lanslebourg Mont Cenisiin. Ensimmäinen päivän nousu on Col de la Croix de Fer, joka on ohjelmassa taas ensin vuoden Tourilla. Nousu on pitkä 27,5 km ja prosentit ovat 4.7%.  Nousuun mahtuu jyrkkää, pari alamäkeä ja upeat maisemat varsinkin yläosassa.
  


Reitti alas Croix de Feriltä kulkee tällä kertaa Col du Mollardin kautta. Viiden kilometrin nousun jälkeen odottaa varsin tiukat serpentiinit laskussa kohti River Arcin laaksoa. Laakson pohjalta on edessä loivaa ylämäkeä reilu 50 km kohti Lanslebourg Mont Cenisiä. Kokonaismitta päivälle on 121 km.
Seuraavana päivänä on ohjelmassa Col de l’Iseran, mikä on yksi Euroopan korkeimmista vuoristosolista. Nousu on ollut Tourin ohjelmassa viimeksi vuonna 2007. Lanslebourgista on matkaa korkeimmalle kohdalle 33 km ja keskimääräinen jyrkkyys on 4,2 %. Viimeiset 13 km Bonneval sur Arcista on hieman jyrkempää. Päivän etappi on suunniteltu niin, että matka jatkuu huipulta alas tunnettuun laskettelukeskukseen Val d’Isereen ja sieltä palataan takaisin samaa reittiä. Kokonaispituus päivän etapille on 91 km. Jos jollain on haluja pidemmälle päivälle, niin kääntymisen voi käydä tekemässä Bourg-Saint Mauricessa. Tällöin päivälle tulee mittaa noin 160 km.

 

Susa

Viidennen ajopäivän ohjelmassa on siirtyminen Italian puolelle Napoleonin rakennuttamaa tietä pitkin. Col du Mont Cenis nousun päällä on hieno järvi ja sieltä on pitkä hienoja serpentiinejä sisältävä lasku Susan laaksoon. Susan kaupungissa on myös seuraava majapaikkamme, mutta ihan vielä ei ole aika siirtyä hotelliin lepäilemään, sillä ennen sitä edessä on yksi koko viikon tiukimmasta ylämäistä Colle delle Finestre. Tämä nousu oli viimeksi Giro d’Italian ohjelmassa 2015. Viimeiset 8 km noususta on hiekkatietä, joten kannattaa varautua matkaan hyvällä pistosuojauksella varustetuilla renkailla. Kokonaismittaa on 19 km ja keskimääräinen jyrkkyys on 9,1 %. Finestren huipulta matkaa jatkuu laskun jälkeen kohti Sestrieren talviurheilukaupunkia ja sietä sitten takaisin Susaan. Päivän pituus on 131 km.
Colleretto Giacosa

Matkan viimeinen kohde on Piemonten ytimessä sijaitseva pikkukylä Colleretto Giacosa. Kahden viimeisin yön majapaikkana toimii Villa Soleil.


 
Siirtyminen Susasta kohteeseen sisältää yhden varsinaisen mäen, mutta on muuten profiililtaan varsin maltillinen. Col de Lys on pituudeltaan 13,7 km ja nousumetrejä tulee 941 m. Kokonaispituus päivälle on 121 km.

Viimeisenä ajopäivänä on ohjelmassa matkan varsinainen helmi Colle del Nivolet. 40 km nousun aikana korkeutta saadaan lisää 1907 m.  Päivän pituus on 145 km.  Ympäristö tarjoaa paljon mahdollisuuksia tasamaasta pienempien nousujen ajeluun.  Yksi vaihtoehto on käydä Oropan pyhäkössä, jonne myös Giron 2017 etappi 14 päättyy. Tälle kierrokselle tulee pituutta 100 km.


Käytännön järjestelyjä

Tällä kertaa pyöräilijöitä palvelee 2 huoltoautoa. Toinen näistä on pakettiauto, joka kuljettaa matkatavarat ja tyhjät pyörälaukut seuraavaan kohteeseen ja toinen on pyöräilijöiden perässä ja välillä edellä kulkeva pienempi huoltoauto.

Hotelleissa on tarjolla aamiaisen lisäksi pastaa ajopäivän jälkeen ja illalla päivällinen. 
Lennot kannattaa tehdä Lufthansalla Lyoniin ja paluu Milanosta. Järjestämme mahdollisuuden yhteisiin lentokenttäkyydityksiin, kun saamme tarkemman kuvan millä lennoilla kuskit saapuvat. Tarjoamme myös mahdollisuuden laittaa polkupyörälaukut pakettiauton kyytiin Helsingistä. 


Hinnat

Matka 1500 € sisältäen
- majoitukset
- ruokailut hotelleissa (aamiainen, pasta, illallinen)
- huoltoautojen palvelut
- 1 kpl Adventure Partnersin ajopaidan, lisäpaidat 50 € per kpl

Pyörälaukkujen kuljetus 100 € per laukku

Varausmaksu 200 € laskutetaan varauksen jälkeen ja loput kuukausi ennen matkaa

Retken hinta ei sisällä:
-     Lentoja 
-     Juomia hotelleissa
-     Taukoruokailuja kahviloissa
      

Varaukset ja tiedustelut outofoffice@adventurepartners.fi


Yhteenveto nousuista

Päivä

Nousut

Pituus

Vertikaalit

Prosentit

0

Collet de Vaujany

12,2

935

7,7

1

Alpe d*Huez

13,2

1071

8,1

1

Col de Sarenne

3,6

247

6,9

1

La Berarde

21,6

825

3,8

2

Col d'Ornon

11,1

643

5,8

2

La Morte

20,5

612

3

3

Col de la Croix de Fer

27,5

1292

4,7

3

Col du Mollard

6

403

6,8

4

Col de l'Iseran

32,9

1371

4,2

4

Col de l'Iseran

17

1057

6,2

5

Col de Mont Cenis

9,8

682

6,9

5

Colle delle Finestre

18,6

1694

9,1

5

Sestriere

9,1

472

5,2

6

Colle del Lys

12,8

947

7,4

7

Colle del Nivolet

40,5

1907

4,7