Trans Alp pyöräilyseikkailu Alppien yli

Kun Solvallan alpit alkavat tuntua tasamaalta, on aika siirtyä ajelemaan oikeille Alpeille. Trans Alp Cycling on Adventure Partnersin organisoima noin viikon mittainen etappiajo. Reitti vaihtelee vuosittain.  Tarkoituksena on sisällyttää siihen mahdollisimman monta tuttua ja tuntematonta klassikkonousua. Kaikki ylimääräinen kama kulkee perässä auton kyydissä, joten pyöräilijän ei tarvitse keskittyä mihinkään muuhun kuin ajamisesta nauttimiseen. 

Päiväetapit ovat noin 100 km:n luokkaa ja aikaa on käytettävissä aina koko päivä yhdessä nautitun aamiaisen jälkeen. Tasamaat ajellaan yhdessä. Ylä- ja alamäissä vauhti on vapaa. Etapin jälkeen hotellissa on saatavilla pastaa ja myöhemmin tankataan kunnolla seuraavaa päivää varten illallisen ääressä.


Adventure Partners Transalp Cycling vol 6 – ANBO19

Transalp-pyöräily siirtyy vuonna 2019 yhden välivuoden jälkeen takaisin Alpeille. Aloituspaikka on Andermatt ja sinne kokoonnumme lauantaina 31.8.2019. Matka päättyy sunnuntaina 8.9.2018 Bormioon. Pyöräilypäiviä sisältyy matkalle 7. Tällä kertaa ajelemme ensin Sveitsin upeita teitä ja siirrymme sitten Italiaan Girosta tuttujen legendojen kimppuun.
Reitillä on paljon optioita päivän kunnon mukaan. Majapaikkoina toimivat Andermatt (3 yötä), Bellinzona (1 yö), Chiavenna (1 yöt) ja  Bormio (2 yötä).  Alustavien päiväetappien yhteispituus on 747 km ja nousumetrejä on arviolta reilu 20000. 


  
 
Andermatt 31.8.-3.9.2019

Andermatt sijaitsee vuorien ympäröimässä Urseren laaksossa varsin korkealla 1437 metrissä. Talvella alue tarjoaa hienoa hiihtoa ja kesällä huimat mahdollisuudet pyöräilyyn. Lähistöltä löytyy useita tunnettuja nousuja. 

Ensimmäisen päivän ohjelmassa on Susten-Grimsel-Furka kierros, jolle mittaa tulee 120 km ja nousumetrejä reilu 3500. Kevyempi vaihtoehto on ajaa Furka-Grimsel-Furka. 
Toiisen päivän kohokohta on kivitienousu Tremola Sna Gottardo Airolosta. Jotta Airoloon päästään ajetaan sinne Furkan ja Nufenenin kautta. Kevyempi vaihtoehto on ajaa Gotthardpass molempiin suuntiin.

Reittivaihtoehdot tarjoavat myös todelliseen haasteen sitä haluaville. Ensimmäisen päivän ohjelman voi korvata Alpenbevet Platinum (270 km ja 7200 m) tai Gold reiteillä (162 km ja 5100 m)
Kolmannen päivän ohjelmassa on siirtyminen Bellinzonaan. Tämä tapahtuu Operalppassin ensin Disentisiin, josta jatketaan etelään Lukmanier ylittäen. 

Majoitus Andermattissa on Basecamp Andermattissa.


Bellinzona 3.9-4.9.2019

Hotellimme sijaitsee Bellinzonan eteläpuolella. Reitti Andermattista on kahdesta noususta huolimatta helpohko, sillä laskua on huomattavasti enemmän kuin nousua, joten meille voi jäädä hyvää aikaa tutustua Bellinzonan vanhaan kaupunkiin.

Yhden yön jälkeen on edessä siirtyminen Italian puolelle. Tarjolla on kaksi vaihtoehtoa. Ensimmäinen vaihtoehto sisältää kaksi tunnettua ja hienoa serpentiininousua San Bernardino ja Splügenpass. Toinen vaihtoehto kulkee Luganon ja Como-järven rannan kautta sisältäen yhden nousun Monte Cenerin.


Chiavenna 4.9-.5.9.2019

Chiavennassa vietämme jälleen vain yhden yön ja jatkamme matkaa kohti Livignoa Maloja- ja Berninapassien. Molemmat sijaitsevat kyllä Sveitsin puolella, joten ylitämme päivän aikana rajan kahteen kertaan. Reitti kulkee St Moritzin kautta. Ennen Berninapassia voi nopeimmat käväistä ihailemassa maisemia Julierpassin huipulla.


Livigno  5.9.-6.9

Livignosta matkaa jatkuu kohti Bormiota ottamalla taas vauhtia Sveitsin puolelta. Ajamme ensin Lago di Livignon rantaviivaa pitkin kohti tunnelia, jonka läpi pääsemme bussin kyydillä. Shuttle kulkee tunnelissa 45 minuutin välein. Sveitsin puolella ajamme ensin ylös Ofenpassin ja laskemme sitten kohti Pratoa, josta alkaa legendaarinen Passo dello Stelvio. Jos jalat tuntuvat tässä vaiheessa raskaalta, pääsee Livignosta suoraan Bormioon Passo del Foscagnon yli.
 



Bormio  6.9.-8.9

Viimeinen ajopäivä sisältää kaksi todellista legendaa Mortirolon ja Gavian.  Tarkoitus on ajaa Mortirolo ylös Mazzosta. Numeroiden valossa Mortirolo ei ole ihan Monte Zoncolanin veroinen, mutta monen ammattikuskin mielestä se on kuitenkin kaikkein kovin Girolla ajetuista. Matka jatkuu Mortirololta kohti Ponte di Legnoa, josta ajetaan takaisin Bormioon Passo di Gavia ylittäen. 

Hotellimme Bormiossa on Baita del Pini, joka kuuluu Italy Bike Hotels ketjuun.


Usein kysyttyä

Kenelle sopii?

Matka sopii kaikille pyöräilyn harrastajista kisakuskeihin. Yleensä päivään on suunniteltu 2 eri reittivaihtoehtoa ja näistä voi tehdä vielä usein poikkeamia oman mieltymyksen mukaisesti.

Kuinka paljon pitää treenata?

Harjoittelun määrää on vaikea määrittää tarkasti. Tärkeintä on hyvä peruskunto niin, että jaksaa ajaa useamman päivän ajan.  Jos peruskunto on hankittu jostain muusta lajista kuin pyöräilystä, niin on hyvä tehdä kuitenkin joitakin pidempiä lenkkejä (120-150 km) ennen matkaa, jotta saa tuntuman siitä, miltä tuntuu viettää päivä satulassa. Jos johonkin kannattaa kiinnittää huomiota, niin treenaamiseen laatuun ja ravintoon.

 

Mihin pitää kiinnittää huomiota välineissä ja varusteissa?

Reitit ovat suunniteltuja kulkemaan päällystettyjä teitä pitkin muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Pyörävalinta on siten normaali maantiepyörä tai cyclocrossari. Pisimmät nousut ovat noin 20 km ja nousumetrejä tulee näissä vajaa 2000. Tällaisissa nousuissa olisi hyvä pitää yllä lähes normaalia kadenssia ja siinä auttaa kevyemmät välitykset. Aika monella on nykyään edessä 50/34 ja takana 11-32. Nousun laella voi olla hyvinkin kylmää. Noustessa kylmyyttä ei juuri tunne, mutta laskussa on eri asia. Pitkät hanskat, irtolahkeet, irtohihat ja tuulitakki ovat tarpeen. Sää on yleensä suosinut meitä, mutta täysin ei siihen voi luottaa, ja siksi on syytä ottaa myös sadevaatteet mukaan.

Tarkempaa listaa varusteista laitetaan jakoon reilusti ennen matkaa.

Millainen on päivän ohjelma reissussa?

Matkaan lähdetään aamupalan jälkeen n 0830-0930 ja hotelliin saavutaan/palataan noin 1600-1700. Taukoja pidetään tarpeen mukaan. Tasamaat, jos sellaisia osuu reitille, pyritään ajamaan ryhmässä. Nousut ja laskut ajetaan omaan tahtiin. Taukoja pidetään tarpeen mukaan.  Päivän etapin jälkeen on hotellissa yleensä tarjolla pastaa. Illallinen on yleensä alkaen 1930. Illallisen yhteydessä käydään läpi seuraavan päivän ohjelma.

 

Miten huoltoautot toimivat?

Huoltoautoja on mukana matkassa 2. Molemmissa huoltoautoissa on mukana jonkun verran työkaluja, vararenkaita yms. Matkan alkaessa jokaiselle osallistujalle jaetaan muovinen laatikko. Laatikkoon kukin pakkaa omat tarvikkeensa, vaatteensa ja eväänsä ja toimittaa laatikon siihen autoon, joka seuraa omaa reittiä. Huoltoautot seuraavat nousuissa perässä ja ajavat sitten mäen päälle odottamaan. Ylimääräisiä eväitä ja vaatteita ei siten tarvitse kuljettaa pyörässä mukana lisäpainoina.

Miten pyörät kuljetetaan kohteeseen?

Toinen huoltoautoista lähtee liikkeelle Helsingistä matkaa edeltävänä keskiviikkona (voi olla myös tiistai, riippuen hieman yhteyksistä). Auton mukana kulkee peräkärry, jonne mahtuu kaikkien osallistujien pyörät. Pyörät pitää pakata pyöränkuljetuslaukkuihin ja suositeltava laukku on ns. pehmeä. Pyörän voi kuljettaa myös itse lentokoneella.

Miten pääsen parhaiten kohteeseen?

Meno kannattaa ostaa Zurichiin, josta pääsee kätevästi junalla muutamalla vaihdolla Andermattiin. Paluulento onnistuu helpoiten Milanosta. Bormiosta kentälle pääsee parhaiten minibussilla tai vastaavalla. Kustannus on kohtuullinen, kun riittävän moni on menossa samaan koneeseen.

Hinnat

Matka 1650 € sisältäen (Early Bird ennen 31.12.2018 1450 €)

- majoitukset
- ruokailut hotelleissa (aamiainen, illallinen ja lisäksi pastaa ajoäivän jälkeen Argeles Gazostissa)
- huoltoautojen palvelut
- 1 kpl Adventure Partnersin ajopaidan, lisäpaidat 50 € per kpl

Pyörälaukkujen kuljetus 100 € per laukku
Varausmaksu 200 € laskutetaan varauksen jälkeen ja loput kuukausi ennen matkaa

Matkan varaus tapahtuu
verkkokaupassa

Tiedustelut outofoffice@adventurepartners.fi


Yhteenveto nousuista

Alustavat päiväetapit

Päivä

Mistä

Mihin

Pituus

Nousu

1

Andermatt

121

3824

Susten-Grimsel-Furka

2

Andermatt

106

3273

Furka-Nufenen-Gotthard

3

Andermatt

Bellinzona

106

1797

Oberalp-Lukmanier

4

Bellinzona

Chiavenna

110

2791

San Bernardino-Splügen

5

Chiavenna

Livingo

93

2583

Maloja-Bernina

6

Livigno

Bormio

106

2982

Ofenen-Stelvio

7

Bormio

111

3176

Mortirolo-Gavia

Yhteensä

753

20426



Nousut (nimessä linkki Climbbybiken kuvaukseen)

Päivä

Nimi

Pituus

Nousua

Prosentit

1

Sustenpass

17,4

1308

7,4

1

Grimselpass

26

1540

5,9

1

Furkapass

10,1

650

6,4

2

Furkapass

12,3

893

7,3

2

Nufenenpass

13,3

1132

8,5

2

Gotthardpass

12,7

932

7,3

3

Oberalppass

10,6

604

5,7

3

Lukmanier

19,8

781

3,9

5

San Bernardino Pass

31,3

1645

5,3

6

Splügenpass

7,8

658

8,3

6

Malojapass

32

1490

4,7

6

Berninapass

20,4

607

3

6

Ofenpass

9,3

433

4,7

7

Passo dello Stelvio

24,3

1808

7,4

7

Mortirolo

12,4

1300

10,5

7

Passo di Gavia

17,3

1363

7,9

 

Linkkejä

https://www.basecamp-andermatt.com/en

https://www.baitadeipini.com/en/

http://thecolcollective.com/col-collection/col/giants-of-switzerland-furka-nufenen-st-gotthard/gallery

http://thecolcollective.com/col-collection/col/Passo-dello-Stelvio-from-Prato

http://thecolcollective.com/col-collection/col/passo-del-mortirolo

http://thecolcollective.com/col-collection/col/Passo-Gavia-from-Ponte-di-Legno

https://www.cycling-challenge.com/passo-di-gavia-both-sides/

https://www.cycling-challenge.com/alpen-brevet-passes-grimsel-furka-and-susten/